آشنايي با بخش خفرجهرم
 
هسته علمی دبيران علوم تجربی متوسطه اول منطقه خفر
جمعه 1 دی 1390برچسب:, :: 18:30 ::  نويسنده : م .کاوسی

و آب و هوای آن گرم و ملایم است و ارتفاع آن از سطح دریا 13455 متر می باشد. از نظر تقسیمات کشوری منطقه خفر به پنج دهستان تقسیم شده است که عبارتند از:
دهستان مرکزی به مرکزیت باب انار

دهستان گلبرنجی به مرکزیت گلبرنجی

دهستان راهکان به مرکزیت تادوان

دهستان علی آباد به مرکزیت علی آباد

دهستان سپیدار به مرکزیت اسماعیل آباد


پوشش گیاهی منطقه خفر

تنوع و گوناگونی درختکاری در دشت همیشه سبز خفر را می توان از خصوصیات بی بدیل اقلیمی ناحیه مزبور به حساب آورد و دلیل بارز آن مشاهده گونه های مختلف گیاهی با محصولات متنوع در محدوده منطقه خفر دانست.

وجود درختان گردو، موز، خرما، مرکبات، گلابی، زیتون و ... در یک نقطه از زمین مبین واژه تنوع گیاهان میوه دار در محدوده منطقه خفر می باشد. درختانی که در منطقه توسط باغداران مطلع غرس می شود شامل، نباتات مناطق سردسیری و گرمسیری و معتدل می گردد که با حالتی پیوسته، محوطه محل های مختلف را پوشش می دهد، منطقه خفر با بهار بدیع و بی بدیل و مزین خویش توأم با عطر بهار نارنج و شکوفه های سیب و بادام و زرد آلو و ... و پاییز زرد و قشنگ همراه با حضور معطر گل نرگس که در رسایی آوازه عطرآگین خویش با عطرهای میمند فارس و قمصر کاشان رقابتی منطقی دارد، موجب انبساط خاطر می شود.

درختچه های انبوه است و معمولا خانه اش را روی بوته خارها می سازد. لیکو حلال گوشت است.

نژاد

اکثر مردم منطقه خفر از نژاد فارس می باشند. تعدادی هم از نژاد لر و ترک هستند که در قسمتهای جنوب شرقی و جنوب غربی منطقه سکونت دارند و همانطور که گفته شد عده ای ایلیاتی نیز در سراسر این سامان زندگی می کنند، که با توجه به شرایط آب و هوایی بیشتر آنها زندگی سیاری دارند.

دین

از کل جمعیت ساکن و غیر ساکن منطقه 9/99% مسلمان می باشند و مذهب رسمی آن شیعه دوازه امامی است.

با توجه به تمدن درخشانی که در منطقه خفر وجود داشته و نیز کهن ترین مأخذی که در بعد از اسلام در دست داریم. مشخص است که شهر خفر در زمان اسلام آباد بوده و دارای جمعیت مناسبی بوده است.

زیارتگاهها

وجود امنیت محلی موجبات حضور گروهی از پارسایان را در منطقه خفر فراهم گردیده است، که اینک تعدادی از قبور آن موجود و به جهت کرامات متعددی که از آنها دیده شده به ترمیم مقبره آنها پرداخته شده و روز به روز بر اهمیت وجودی آنها افزوده می گردد. و همه این اماکن جنبه تقدس دارد و زیارتگاه خاص و عام است.

بقعه شیخ خلیفه جزه




یکی دیگر از زیارتگاههای منطقه خفر، بقعه شیخ علی خلیفه، واقع در روستای جزه است. داخل بارگاه شیخ علی سه سنگ قبر به چشم می خورد که یکی مربوط است به زین الدین خلیفه و دیگری به حاجی خلیفه و سومین سنگ که در شمال دو سنگ دیگر قرار دارد مربوط است به علی خلیفه که اهالی روستای جزه برای آنها احترام خاصی قائلند و آن را زیارت می نمایند. این بقعه که اهالی روستای جزه برای آنها احترام خاصی قائلند و آن را زیارت می نمایند. این بقعه بعنوان یکی از آثار تاریخی مهم منطقه بشمار می آید و در کتابهای مختلف از آن یاد شده است. از لحاظ جغرافیایی واقع است در سمت شرقی روستای جزه و فاصله اش تا مرکز بخش 5/1 کیلومتر است.

پیر شمالی باب انار

در قسمت شمال شرقی باب انار و در آخرین منطقه مسکونی، خانه جمع و جور خشتی در لابه لای خانه های اهالی به چشم می آید. داخل که می شوی اگر روشنایی به همراه نداشته باشی موجودیت آنرا که شامل چند جلد قرآن مجید و چند سجاده و مهر و تسبیح و یک سنگ قبر کوچک و تعدای شمع نیم سوخته است را نخواهی دید. در و دیوار خانه را دود ناشی از شعله های شمع سیاه کرده است داخل آن خانه کسی خاک است که اسم و رسمی ندارد و در بین اهالی به «آقام پیرو» معروف است. این آقام پیرو به احتمال باید سید بزرگواری باشد که در این خطه دار فانی را وداع گفته و در همین جا مدفون گشته است.

شاه امان الدین آباد شاهپور

اگر از سمت شرقی آباد شاهپور وارد روستا شوی، اول قلعه قدیمی که می رسی، کوچه ای از کناره دروازه به داخل روستا منتهی می شود. خم اول را که رد کنی، از اول کوچه گنبد کاشی کاری شده امامزاده شاه امانت دین را خواهی دید. به غیر از گنبد بلندی که بر اتاق نسبتا وسیعی بنا گردیده و امامزاده داخل آن دفن است، یک چهار دیواری وسیع هم با در بزرگی مخصوص حیاط امامزاده است.

اهالی آباد شاهپور و روستاهای مجاور بسیار به این امامزاده اعتقاد دارند و حاجتشان را مخصوصا شب های جمعه به آنجا می برند.

امامزاده سلطان میر احمد شهر خفر

سلطان میر احمد برای اهالی شهر خفر، باب انار، جزه و دیگر روستاهای همجوار نامی آشناست. امامزاده ای است که مردم سخت به آن اعتقاد دارند، و نذورات خود را به آنجا می برند. امامزاده میر احمد در شمال روستای شهر خفر و در لابه لای درختان باغات سرسبز آن سامان واقع گردیده و فاقد سنگی کامل است. ثلث سنگی دارد که حروفش برجستگی خود را از دست داده و قابل خواندن نیست. امامزاده باغی دارد که انواع درختان سیاه درخت و مرکبات در آن وجود دارد که اهالی آن را وقف آقای سید میر احمد نموده اند.

شاهزاده ابولقاسم

معروفترین امامزاده ایست که شهرتی فراگیر دارد. شاهزاده ابولقاسم محیطی وسیع و بارگاهی عظیم دارد که گنبدش از دورادور پیداست. مردم منطقه در مراسم عزاداری ماه محرم در این مکان مقدس جمع می شوند و به نوحه سرایی می پردازند. و معتقدند که نسبت نزدیک با احمد بن موسی (شاه چراغ) دارد و به همین خاطر هنگامی که می خواهند به حرم حضرت رضا مشرف شوند، قبل از اینکه به زیارت احمد بن موسی و حضرت معصومه بروند، به نزد شاهزاده ابوالقاسم می روند و او را زیارت می کنند.

شاهزاده ابوالقاسم متعلق به روستای غربی و حدود 6 کیلومتر با مرکز بخش فاصله دارد و در سمت جنوب شرقی آن واقع شده است.

پیربونو (پیر بانو)

امامزاده پیربونو را بیشتر اهالی نطقه می شناسند. پیربونو اصطلاحی است محلی که اصلش پیر بانوست و واقع است در سمت جنوبی روستای کته. در کنار این مکان مقدسه جوی آبی جاری است که آبش بسیار خوش نوش و گوار است و از زیر کوه بیرون می آید. اکثر مردم از این آب استفاده می نمایند، و معتقند که این جریان آب از برکت وجود پیربانوست. مردم از دور و نزدیک به زیارت این امامزاده می آیند. تازگی ها با همکاری مردم اقدام به ساخت گنبد و بارگاه به سبک جدید شده است، که در حال حاضر نیمه تمام است و هنوز مقداری کار دارد.

امامزاده کراده

امامزاده سید نور محمد در میان سه روستای کراده، نعمت آباد، و درمه واقع گردیده که در اصل مربوط به روستای کراده و از نظر جغرافیایی در سمت جنوب غربی این روستا قرار گرفته است. مردم کراده، مرده های خود را در اطراف این زیارتگاه به خاک می سپارند. ساختمان وسیع جدید الاحداثی دارد که داخل آن علاوه بر مقبره امامزاده که فاقد سنگ است، تعدادی قبور دیگر که تماما شهدای جنگ ایران و عراق است وجود دارد. با روستای کراده و از کنار پل فلزی به سمت مغرب کشیده شده است که این راه از میان مزارع اهالی می گذرد و بسیار ناهموار است. و دیگر از طریق جاده اصلی و ارتباط کراده- درمه که جاده، ماشین رو است و عبور و مرور آسانتر صورت می گیرد.

پیر باب انار




در قسمت غربی محل، داخل یکی از کوچه باغی در سینه دیوار ضلع شمالی کوچه حفره کوچکی ایجاد شده است که دود ناشی از شعله های شمع آن حفره را سیاه کرده است. و در بیشتر شبها اگر از آنجا بگذری، خواهی دید پرتو شمعی که در آن حفره می سوزد و تا مسافتی کوچه تاریک را روشن می نماید. اهالی باب انار به این هم می گویند آقام پیرو و آن کوچه در نزد اهلی به کوچه پیرو مشهور است.

پیر جنوبی باب انار

در قسمت جنوبی باب انار پایین محل توی کوچه باریکی در دل دیوار حفره کوچکی وجود دارد که مردم بیشتر اوقات در آنجا شمع روشن می نمایند. اخیرا دو سنگ نسبتا بزرگ با نوشته هایی ناخوانا از زیر خاک بیرون آمده است.

قبر جاماسب (جانباز) حکیم




یکی دیگر از اماکنی که در نزد اهالی خفر خصوصا اهالی کراده و گاره جنبه تقدس دارد و از اهمیت بسزایی برخوردار است. مقبره جاماسب حکیم است. مردم از این حکیم نقل هایی مبنی بر کرامات او دارند. مقبره جاماسب حکیم در جنوب شرقی روستای کراده بر روی تیغه کوهی قرار گرفته است.

امامزاده شاهزاده حسین شهر خفر

در قسمت جنوبی شیراز- جهرم و در ضلع غربی پمپ بنزین شهر خفر سرو بلندی است که از فاصله دور در نگاه بیننده می نشیند. در کنار این سرو یک اتاقک گل معمولی وجود دارد که داخل آن مقبره امامزاده حسین است که معروف است به امامزاده دوازده طفل. اهلی روزهای پنج شنبه و جمعه به زیارت این امامزداه می روند و او را زیارت می کنند و با تکه های نخ و پارچه به مهجر مشبک آن گره می زنند تا مشکلشان گشوده شود. باغ بزرگی اطراف خانه امامزاده است که وقف خود اوست.

تازگیها تل ها و خانه های گلی اطراف امامزاده مسطح کرده اند و روی آن گنبد و بارگاه ساخته اند که در حین انجام این امر سنگهای مزار طفلان آقای امامزداه از زیر خاکها و خانه های گلی غار مانند بیرون آمده است.

امامزاده حسین خافتر

در کفه کویری ضلع جنوبی روستای خافتر که منتهی می شود به دامنه های کوه بلند سپیدار یک اتاقک سنگی در یک غار دیواری محدود دیده می شود که در بین اهلی معروف است به امامزاده حسین و اهالی آن سامان و روستای دور و نزدیک مرید اویند و برخی حتی مسافتها راه را می کوبند تا به پابوس این امامزده بیایند.

مقبره امامزاده سید نور محمد (سیدعلی)

این بنا با مسافت 90 متر مربع ساخته شده از خشت و گل، و سقف آن پوشیده شده از چوب و نی است. در قسمت شمالی قلعه قدیمی زرجان واقع است که اطراف آن اهالی بعنوان محدوده قبرستان مرده هایشان را دفن می کنند. در جلو در ورودی مقبره که به سمت شرق گشوده می شو د دو درخت کهن سال کاج وجود دارد.

مردم به این بنا مقبره سید نور محمد یا سید علی می گویند و برای آن احترام خاصی قائلند. مقبره دارای سنگ است که مهجری بر روی آن قرار گرفته است و اما سنگ فاقد مشخصات امامزاده بوده و تنها پوست کدوی که زیارتنامه آن نوشته شده نام امیر احمد به چشم می خورد.

مقبره امامزاده ابراهیم

در سمت شمال شرقی روستای بیر، بین باغات اهالی خانه سنگی جدید الاحداثی وجود دارد که در بین اهلی به مقبره امامزاده ابراهیم معروف است. در ست شرق داخل مقبره دو سنگ به موازی هم دیده می شود که روی دو سرسنگها مشخصات متوفی و روی پهلوها سنگها آیاتی از قرآن نوشته شده است. سنگها هم اندازه، به طول 110 و عرض 50 سانتی متر می باشد. و در غرب سنگهای مزبور یک مهجر وجود دارد که با پارچه های سبز روی آن پوشیده شده که داخل آن سه کتیبه در راست یکدیگر بر باریکه ای سیمانی چسبانده شده است که هیچ مشخصه ای ندارد. شایان ذکر است که سنگی به طول 150 و عرض 40 سانتی متر در سمت غربی بیرون مقبره وجود دارد که نیم از آن به زیر خاک رفته و تکه ای از آن شکسته است.

امامزاده احمد کایدان

در غرب روستای کایدان مواقع است با بنایی نسبتا سالم. امامزاد دارای سنگ است، سنگ آن بیش از اندازه بزرگ است و عظیم الجثه ترین سنگی است که در زیارتگاههای منطقه وجود دارد. طول آن حدود 5/2 متر و عرض آن 80 متر می باشد که روی سر سنگ بطور واضح نوشته شده: توفی المرتضی المغفور السعید و الشهید فخر المله والدین احمد بین مرتضی المعظم ذل المکرم سنه سیعه و تستین و سبعه مه (767 هجری قمری)

مقبره سید صالح

در 4 کیلومتری غرب جاده برایجان در حاشیه خم راه، یک اتاقک جمع و جور آجری دیده می شود که به مقبره سید صالح معروف است. مردم به زیارت این امامزاد می روند و به آن اعتقاد دارند. امامزاده سید صالح فاقد سنگ است و ما در ذکر مشخصات آن تنها به گفته های مردم اکتفا کردیم که آن را با این نام می شناسند.

مقبره امامزاده شاه صفی

در کنار مقبره سید صالح جاده ای خاکی به طرف غرب کشیده شده است که از میان مناظر سرسبز و نهرهای پرآب می گذارند، 300 متری از این راه پرفراز و نشیب که کنیم به خانه ای در کنار غربی جاده می رسیم که ساخته شده از خشت و گل است و مشرف است بر جنگل انبوهی از انواع درختان سر سبز، سنگی ندارد که نشانگر مشخصات آن باشد. ین نام را تنها از گفته های اهلی می توانیم به این امامزاده استناد دهیم. مردم به این امامزاده اعتقاد دارند و آنرا زیارت می نمایید.

امامزاده شاه محمد

قرار گرفته بر تل بلندی مشرف بر قبرستان و مزارع روستای برایجان، و در سمت غربی روستا با ساختمانی سالم و وسیع. اهالی برایجان، و در سمت غربی روستا با ساختمانی سالم و وسیع. اهالی برایجان به این امامزاده اعتقاد دارند و مرتب آنرا زیارت می کنند و آنجا شمع روشن می نمایند این مقبره نیز فاقد سنگ است و هیچ مشخصه ای مبنی بر این نام ندارد.

مقبره سه امامزاده در یک مکان واقع در علی آباد

در قسمت غربی محدوده نسبتا وسیع قبرستان علی آباد که واقع است در سمت جنوب غربی این روستا، یک اتاق نوساز مستطیل شکل به چشم می خورد که به گفته معمرین روستا سه امامزاده به نامهای امامزاده شاه کرم الله، امامزاده صیف الله و امامزاده غیب الله در آن مدفون هستند. داخل این مقبره دو مهجر دیده می شود که متاسفانه هر دو فاقد سنگ می باشد. تنها به گفته اهالی اکتفا شده که نقل می کنند داخل مقبره مزبور که تازگی ها مجددا ساخته شده است سه امامزاده وجود دارد.

بنای یاد بود امامزاده شاه زندان

در قسمت شمال غربی روستای خنک ساختمان آجری نو ساخته ای با گنبد مدور کوچکی وجود دارد که در بین اهالی به امامزاده شاه زندان معروف است. امامزاده فاقد سنگ و مشخصات است و تنها مهجری در وسط اتاق قرار دارد که روی آنرا با پارچه ای سبز پوشانده اند. با معمرین روستا در این مورد مذاکره شد. به گفته آنها امامزاده شاه زندان در بیرون لارستان مدفون است و در گذشته های دور در این محل می زیسته و بنا به عللی که نامعلوم است از این نقطه به بیرم مهاجرت می نماید. مردم این آبادی از آن به بعد این نقطه را به خاطر حضور قبل ایشان مقدس می شمارند.

بنای یاد بود پیر بزرگ

در سمت شرقی روستای حسن آقایی یا ساختمانهای در کنار یک درخت بنه کهنسال و عظیم الجثه یک اتاقک گلی بدقواره دیده می شود که اهالی روستا معتقدند آنجا امامزداه پیر بزرگ مدفون است. مردم او را زیارت می نمایند. امامزاده سنگ رنگ و رو رفته ای دارد که حروف سطح فوقانی آن برجستگی خود را از دست داده است و نشانگر این است که سنگ مزبور مدتها در معرض آفتاب و باد باران بوده است. روی سنگ حک شده میرزا آقا علی ابن افشار و این نشان می دهد که سندیت قابل قبولی با توجه به معروفیت آن به پیر بزرگ ندارد. به احتمال زیاد او شخصیتی وارسته و بزرگ بوده که پس از فوت مردم قبر او را زیارت می کرده اند که به مرور زمان به امازاده پیر بزرگ معروف شده است.

امامزاده سه خواهران تادوان

در روستای تادوان دو مقبره با گنبد مدور دیده می شود که یکی در غرب روستا و در نزدیک خانه های اهالی است و داخل آن سه صورت قبر با موزائیک درست کرده اند و آنها را سه خواهران می خوانند، به نامهای بی بی رقیه، بی بی زبیده و معصومه که مردم مخصوصا زنها آنها را زیارت می نمایند. و دیگری که دارای ساختمان سنگی عظیم الجثه ای است. بر روی یکی از تپه های غرب و در فاصله نسبتا دوری از امامزاده سه خواهران قرار گرفته، که به گفته اهالی این هم خواهر سه خواهران می باشد که هر دو مقبره فاقد سنگ و مشخصات و تذکره است.

داخل ساختمان مذبور دو کتیبه بر سطح دیوار ضلع جنوبی به رنگ آبی به چشم می خورد که روی آنها عباراتی به فارسی و عربی نوشته شده و تاریخ آن مربوط است به سال 801 هجری.

امامزاده روستای شرقی

امامزاده سبز پوشان در جنوب روستای شرقی واقع است با ساختمانی جدیدالاحداث و بدون سنگ و تذکره ای که مؤید نام آن باشد. صورت قبر و مهجوری دارد که مردم روستا پارچه های سبز و شاخ های گل و تسبیح به آن آویخته اند و مرید اویند.

امامزاده راهکان

در سمت جنوبی روستای راهکان در بین شالیزارها، روی یک تپه دو مقبره نسبتا جمع و جور در مجاورت یکدیگر قرار دارد که یکی از آنها مربوط است به امامزاده پیر عزیز و دیگری به پیرنو که هر دو فاقد سنگ و مشخصات است و تنها صورت قبری را برای آنها تشکیل داده و مهجری بر روی آن گذاشته اند و مردم روزهای قتل و پنج شنبه ها به آنجا می روند و آنها را زیارت می نمایند.

امامزاده باروس

در قسمت جنوبی روستای باروس کناره جاده ارتباطی باروس به باغ کویر یک چهار ستونی با گنبد مدور سبز رنگی دیده می شود که اهالی روستای باروس و روستاهای مجاور او را به نام امامزاده حسین خطاب می کنند. مشخصات سنگ امامزاده حسین موید این نام نیست و روی آن حک گردیده است:

وفات مرحوم سید محسن خلف مرحوم ملاحسین ذیقعده 1129 که معاصر شاه سلطان حسین صفوی است. و این خود مغایرتی است واضح که آدم را به شک می اندازد.

امامزاده گل برنجی

شاهزاده ابراهیم در جنوب روستای گلبرنجی با ساختمانی سیمانی و نوساز و بدون هیچ سنگ و تذکره ای، مردم روزهای جمعه و قتل به زیارت این امامزاده می روند. هیچ سندیت بر تایید گفته های مردم وجود ندارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


آشنايي با دانشمندان ، مقالات علمي ، تازه هاي علم ، نمونه سئوال .و.....
آخرین مطالب

نويسندگان



<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 143
بازدید کل : 46665
تعداد مطالب : 30
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1